Diyelim ki güç kaynağı yapılandırmasındaki bir sorun yüzünden veri merkeziniz çöktü. Satış ve müşteri desteğiniz etkisiz kaldı. Bunlar yetmiyormuş gibi Bilgi Teknolojileri ekibi de “kabul edilemez çalışma koşullarından” dolayı sizi işten ayrılmakla tehdit ediyor. Bu bir felaket midir kriz midir? Durumu ele alış biçiminiz arasında bir farklılık var mıdır? Yanlış cevap vermeniz durumunda işler daha da kötüleşecek midir?
Kelime anlamlarını inceleyerek konuya açıklık getirebiliriz. Felaket nedir? Türk Dil Kurumu Sözlüğü’ne göre felaket “büyük zarar, üzüntü ve sıkıntılara yol açan olay veya durum, yıkım, bela” olarak tanımlanırken Oxford Sözlüğü’nde “Büyük zarar ve can kaybına yol açan ani kaza veya doğal afet” olarak tanımlanmış. Peki kriz nedir? Yine Oxford Sözlüğü’ne göre “Yoğun zorluk, tehlike zamanı” ya da “Zor veya önemli karar verilmesi gereken bir zaman” denmiş. Yukarıdaki örnek hem felaket hem de kriz tanımlarına uyar. Veri merkezindeki BT kurulumunun aniden durması felakete, BT ekibinin işten ayrılma tehdidi ise krize işaret etmektedir.
Felaket aniden oluşan bir olayken, kriz zaman içinde meydana gelir. Bu nedenle felaket kurtarma planı felaket meydana gelmeden önce yapılır. Öte yandan kriz yönetimi planı kriz ortaya çıktığında yapılır.
Bilişim Teknolojileri tarafından bakıldığında, Felaket Kurtarma, kurum Bilgi Teknolojisi sistemlerinden hayati olanların çalışır tutulması veya kısa sürede çalışır hale getirilmesini amaçlar.
Kriz yönetimi ise bir kuruluşun muhtemel tehlike durumlarında kendi amaçlarını kabul edilebilir bir maliyetle karşılamaya çalışması sürecidir.
Nilüfer Şen
Yorumlar
Yorum Gönder